Notícies
Inici » El desplegament de Barnahus permet detectar més casos d’abusos sexuals a infants i joves
6 febrer 2025- Barnahus, un model d’atenció als abusos contra la infància i que ja té 14 centres a Catalunya, ha facilitat que s’hagin multiplicat per 2,5 els expedients oberts i que s’hagin atès 2.897 menors.
Els espais Barnahus proporcionen una atenció integral en un entorn segur, amb l’objectiu de minimitzar el malestar que poden experimentar els menors durant el procés judicial. S’estableix una coordinació entre tots els serveis implicats i en un mateix espai. Això permet evitar que la víctima i la seva família hagin de desplaçar-se a diferents llocs com comissaria, jutjats o centres mèdics. Les instal·lacions semblen una llar i infants i famílies la perceben com un lloc acollidor i segur.
El primer centre es va crear a Tarragona el 2020, però durant el 2024 se’n van obrir 13 més a tot el país. En tots els casos, són gestionats per entitats membre de FEDAIA.
Els principals objectius d’aquestes unitats d’atenció són proporcionar un equip referent per als infants i adolescents durant el seu procés de recuperació i minimitzar el risc d’alterar el testimoni (és possible realitzar una entrevista forense o enregistrar la declaració judicial només una vegada).
Aquesta estratègia, segons el Departament de Drets Socials i Inclusió, ha permès incrementar la detecció de casos. Aquesta atenció integral, segons la Generalitat, és clau perquè més famílies facin el pas de denunciar els abusos. De fet, prop del 45% dels casos atesos, 1.297, estan judicialitzats.
Segons les dades del balanç d’enguany, 8 de cada 10 víctimes ateses són nenes, i més de la meitat de les situacions s’han donat en l’entorn familiar.